HOAC+RksZ2jRu9u

Menu
  • صفحه اصلی
  • معرفی معاونت
    • ساختار سازمانی معاونت
    • شرح وظایف، اهداف و چشم اندازها
    • تاریخچه معاونت
    • پرسش و پاسخ
    • نظرسنجی پرتال
  • ادارات کل، واحد ها و شرکت های تابعه
    • برنامه ریزی و توسعه شهری امور شهرسازی مناطق
    • معماری و ساختمان
    • تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه
    • شهرسازی و طرحهای شهری
    • امور اجرائی کمیسیون های ماده صد
    • حریم
    • دبیرخانه کمیسیون ماده 5 شهر تهران
    • مدیریت بافت و بناهای تاریخی
      • سامانه ثبت اطلاعات بناهاي ارزشمند (ثابا)
    • شرکتها و سازمان های تابعه
      • سازمان نوسازی شهر تهران
      • شرکت نوسازی عباس آباد
    • روابط عمومی و بین الملل
    • پایگاه مقاومت بسیج
  • اسناد, ضوابط و دستورالعمل ها
    • اسناد توسعه و عمران شهر تهران
    • ضوابط و بخشنامه های شهرسازی و معماری
    • مجموعه ضوابط، مقررات و بخشنامه ها (ملاک عمل) - شهریور 1381
    • منتخبی از قوانین و آیین نامه ها و مقررات شهرداری پایتخت (کتاب خاکستری)
    • مصوبات کمیسیون ماده پنج شهر تهران
    • مقررات ملی ساختمان 1398
    • پیش نویس سند جامع مدیریت بافت و بناهای تاریخی
    • ضوابط و راهنمای طراحی مساجد در شهر تهران - تابستان 1398
    • دستورالعمل ها و فرم های کاربردی منابع انسانی
    • جزوات آموزشی
  • تالار گفتگو شهری
  • گالری چند رسانه ای
    • گالری تصاویر
      • شهرداران تهران از انقلاب تاکنون
      • معاونین اسبق شهرسازی و معماری
      • جلسات و مناسبت ها
      • همایش های برگزار شده
      • پرتال معاونت از گذشته تاکنون
      • بنرهای تبلیغاتی
      • آرشیو تصاویر
    • گالری فیلم
      • برنامه های مناسبتی
      • اخبار مرتبط با شهرسازی و معماری
      • مجموعه چهل حدیث تصویری
      • آرشیو ویدئویی ادارات کل و واحدهای تابعه
        • اداره کل امور اجرایی کمیسیون های ماده صد
        • اداره کل برنامه ریزی و توسعه شهری امور شهرسازی مناطق
        • دبیرخانه کمیسیون ماده 5 شهر تهران
        • اداره کل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه
        • اداره کل شهرسازی و طرح های شهری
        • اداره کل حریم
        • اداره کل معماری و ساختمان
        • مدیریت بافت و بناهای تاریخی
        • روابط عمومی و بین الملل
        • پایگاه مقاومت بسیج
    • آرشیو صوتی
      • اخبار مرتبط با شهرسازی و معماری
      • صوت مذهبی
      • مباحث اخلاقی
  • آرشیو اخبار
  • نقشه سایت
  • ارتباط با ما
ورود به سایت
loading

گلپایگانی در توضیح طرح تعدیل عوارض : هدف به‌کارگیری اهرم‌های فنی و مالی برای هدایت ساخت‌وساز و رونق تولید است
1398/4/9 90بازدید


معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: با توجه به وظائف و مسئولیت‌های ذاتی شهرداری تهران در قبال شهر و شهروندان لازم است شرایطی فراهم شود تا این ارگان بتواند هزینه‌های معمول و معقول خود را از محل درآمدهای قانونی و مجاز تأمین کند.

به گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در جلسه شورای معاونین شهرسازی و معماری مناطق 22 گانه شهرداری تهران گفت: با توجه به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص لایحه ضرایب تعدیل ارزش معاملاتی هر یک از بلوک‌های شهر تهران بر اساس آخرین دفترچه ارزش معاملاتی املاک، حوزه شهرسازی و معماری شهرداری تهران خود را  موظف می‌داند تا از کلیه تصمیماتی که منطبق با منافع شهر و شهروندان است حمایت کرده و در اجرای آن تلاش کند.

گلپایگانی در ادامه افزود: با توجه به این موضوع که شهرداری تهران وظیفه حفظ و نگهداری شهر و تأمین خدمات عمرانی، فضای سبز، حمل‌ونقل، زیباسازی و غیره را بر عهده دارد، لاجرم تغییر عوارض متناسب با تغییرات موجود ، منطقی به نظر می‌رسد.


وی با اشاره به اینکه واجب است شهرداری تهران هزینه‌های جاری خود را از محل درآمدهای مشروع و منطقی تأمین کند، خاطرنشان کرد: تنها بر این اساس قادر خواهیم بود تأمین هزینه از راه‌های غیرمنطقی ازجمله  فروش تراکم غیرمجاز و یا کاربری‌های نامنطبق با طرح تفصیلی را از میان برداریم.

معاون شهردار تهران با اشاره به نرخ تورم در سال‌های گذشته، نرخ تعدیل را بر مبنای شاخص‌های بانک مرکزی عنوان کرد.

 وی افزود: به دلیل ثابت نگه‌داشتن عوارض در 5 سال گذشته، مجموع عوارض صدور پروانه در تهران پس از اعمال تعدیل به طور کلی حدود 1.7 درصد نسبت به قیمت آپارتمان در مناطق مختلف شهر تهران است، این نسبت در سایر کلان‌شهرهای کشور بین 4 تا 6 درصد است.

گلپایگانی تأکید کرد: عوارض دریافتی بابت تراکم مجاز و تغییر کاربری طبق طرح تفصیلی تبعاتی برای شهر دارد و شهرداری موظف است با تأمین سرانه‌ها منطبق با این تغییرات تعادل خدمات را حفظ کند و مبلغ دریافتی بابت پروانه، به هیچ روی پاسخگوی این وظیفه نیست.

وی افزود: مبنای حوزه شهرسازی این است که با تدوین برنامه و تهیه مطالعات پشتیبان این روند را اصلاح کند.

نکته مهم دیگر بی‌توجهی درباره تأثیر نرخ عوارض صدور پروانه در هدایت ساخت‌وساز در شهر است.

جریان سوداگری زمین و مسکن صرفاً سود کوتاه‌مدت خود را در  ساخت‌وساز جستجو می‌کند، درحالی‌که نیاز جامعه به ساخت مسکن برای استفاده در مناطق میانی و جنوبی شهر است.

وی بیان کرد: جریان سوداگری با بهره‌برداری از مفت فروشی شهر، بدون ‌توجه به نیاز فضای سکونت و توزیع مناسب جمعیت و خدمات، سرمایه‌های کشور و شهر را بیهوده به استخدام خود گرفته است.

گلپایگانی برنامه حوزه شهرسازی را به‌کارگیری همه اهرم‌های فنی و مالی برای هدایت جریان ساخت‌وساز و رونق تولید در همه مناطق شهر اعلام کرد.

وی افزود: معاونت شهرسازی به‌جای نگاه درآمدی صرف، در جهت توزیع عادلانه سرمایه‌ گام بر می دارد و تأمین مناسب سرانه‌ها و مشارکت شهر در درآمدهای ناشی از استخدام سرمایه‌های ذاتی را گامی به‌سوی عدالت اجتماعی در شهر می داند.

وی آسیب‌شناسی و خطایابی در اجرای فرمول‌های جدید محاسبه عوارض، آرام‌تر کردن دامنه تغییرات ناشی از اعمال دفترچه ارزش معاملاتی سال ۹۷ نسبت به سال ۹۳، پلکانی کردن رشد بهای عوارض صدور پروانه تا حد سایر کلان‌شهرها، را از جمله موارد تعدیل عوارض عنوان کرد.

همچنین توجه به تفاوت فاحش بهای ملک به خاطر برخورداری از منابع زمینه‌ای و دسترسی بهتر به خدمات، اعمال رویکرد تبعیض مثبت به مناطق نا برخوردار، جایگزینی نرخ تورم کلی و رسمی اعلامی از سوی بانک مرکزی از سال ۹۴ تا ۹۷ به‌جای تورم ملک و ساختمان، توجه به قیمت املاک در شهر تهران در کنار دفترچه ارزش معاملاتی سال ۹۷ ، تهیه ۱۶۶ ضریب تعدیل برای همه بلوک‌های دفترچه ارزشی معاملاتی سال ۹۷ برای املاک به تفکیک مسکونی، اداری، تجاری از دیگر چارچوب‌های تعیین ضرایب تعدیل عوارض بوده است.


شایان‌ذکر است در این جلسه معاونین شهرسازی و معماری مناطق 22 گانه شهرداری تهران درباره مسائل و دغدغه‌های خود تبادل‌نظر کردند و به ارائه راهکارهای پیشنهادی پرداختند.


گزارش تصویری مربوط به نشست



rating print بازگشت

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران می باشد.

To Top